A lapokról
egy család tekint ránk: apa, anya és a gyerekek
- egy fiú és egy lány. Nincs két egyforma kártya:
minden figura nézhet jobbra, balra vagy előre,
a jobb vagy bal kezében tart valamit (táskát,
kosarat, babát, labdát) , vagy üres a keze, illetve
más-más színű az alsó és a felső ruhája (ebből
szintén nincs a paklin belül két egyforma kombináció!)
A kisebbek a színekkel ismerkedhetnek a játék
során, a nagyobbak a többi szempont figyelembe
vételével az irányokat is.
A kártya képi világa egyszerűnek tűnik, hiszen
csak 1-1 emberalak jelenik meg egy lapon. De a
látszat csal: éppen egyszerűsége teszi bonyolulttá!
Hiszen a nagyon hasonló lapok között viszonylag
kis különbségeket kell észrevenni - ezért fokozott
figyelmet, fejlett analizáló képességet igényel
a játék. Éppen ezért élszerűnek tartottuk, he
ezen a kártyán nem alkalmazunk kiegészítő figurát.
Célunk az volt, hogy a figyelem koncentrálódni
tudjon, a lényegre fókuszálhasson. Ez nem jelenti
azt, hogy ne játszhatnánk 72 lapos, más paklival
kombinált játékokat (három paklival is kombinálhatjuk
majd), de kiegészítő figurákat a többi kártyán
helyeztük el.
Játék közben ügyeljünk arra, hogy a jobb-bal
irány meghatározása legyen egyértelmű! Egyszerűbb,
ha a gyerek saját testéhez viszonyítva határozza
meg a jobb és a bal irányokat (ezzel igazán saját
,,oldaliságát" gyakorolhatja). Sokkal nehezebb,
ha a jobb és bal irányokat a figurák testhelyzetéhez
képest kell meghatároznia, hiszen ez még egy gondolatilag
elvégzett térelfordítást is megkövetel! Természetesen
az utóbbi az igazi, s törekednünk kell arra, hogy
erre a szintre lehetőleg minden gyerek még óvodás
korban elérkezzék. Aki ilyen szabállyal is könnyedén,
tévedések nélkül, nagy gyorsasággal képes játszani
a kártyával, annak nagy valószínűséggel irányvesztési
gondjai nemigen lesznek későbbi élete során. (mindannyian
tudjuk, milyen nagy szerepe van ennek az írás-olvasás
előkészítésében, a diszlexia megelőzésében!)
Játékszabályok:
1. Rakosgató játék (3-10 évesig)
játszható, egyedül, vagy társakkal. Különböző
szempontok szerint csoportosíthatóak a kártyák.
Hagyjuk, hogy először tetszés szerint rakosgassák
a gyerekek, fedezzenek fel szempontokat ehhez.
Később adhatunk szempontokat, vagy ők is adhatnak
egymásnak:
Gyűjtsd össze:
- akinek a felső ruhája piros...
- az egyszínű ruhában levőket...
- a jobbra nézőket...
- akinek a bal kezében van valami...
- akinek üres a keze...
- a férfiakat...
- aki szoknyában van, stb.
Adhatunk két szempontot is:
- akinek a balkezében van valami és előre néz...
- stb.
Minden esetben érdemes meg is számlálni, miből
hány darabot találtak - igen érdekes matematikai
felfedezéseket tehetnek így a gyerekek! Ez a szempont
elsősorban a nagyobbak számára lehet izgató probléma!
(a számlálás a 3, 6, 9, 12-es számkörben fog mozogni.)
2. Sorozat játék (5-10 évesig)
Játszható egyedül vagy társakkal. Tetszőleges
képekkel kezdve a játékot mindkét irányba olyan
kártyák kövesség egymást a kirakás során, melyek
csak egy-egy tulajdonságukban különböznek az előzőtől!
3. Hiba a sorban (3-7 évesig)
Játszható kettesben vagy csoportosan. Egymásnak
4-6 képből álló csoportot raknak ki az asztalra,
melyek valamely tulajdonságukban egyeznek - de
egy ,,kilóg" ezek közül! Melyik a ,,kakukktojás"?
(pl.: anya, kezében kosárral, de egyikük kezében
nincs semmi - előre néző figurák, de egy balra
néz - egyszínű ruhájú emberek, de egy valakin
két féle színű ruha van - stb.) A ,,kakukktojás"
megtalálásához először fel kell fedezni a figurák
közötti azonosságot, majd a ,,kilógó" egyben
különbözőségét!
4. ,,Hunyó játék" (4
-10 évesig)
Játszható kettesben, vagy csoportosan. Egy gyerek
kimegy vagy elfordul - ő a ,,hunyó".
A 6 * 6-os mezőben leterített lapok közül a többiek
kiválasztanak egyet. Jól megfigyelik a tulajdonságait.
Amikor a ,,hunyó" visszajön, barkochba kérdéseket
tesz fel, amelyekre a többiek ,,igen"-nel
vagy ,,nem"-mel válaszolhatnak.
A kérdezőnek így rá kall jönnie, melyik képre
gondoltak a többiek. Könnyíthető a játék azzal,
hogy mindig összeszedjük azokat a kártyákat, amelyekről
kiderült, hogy olyan tulajdonságot tartalmaznak,
melyet a válaszadó gyerekek elvetettek. (Pl.:
,,Üres a keze?" - ,,Nem!": Ebben az
esetben összeszedjük és félretesszük azokat a
kártyákat, amelyeken a figurák mindkét keze üres.
Stb. Így a játék végére az az egy lap marad az
asztalon, amelyikre gondoltunk!)
Nagyobbakkal nehezíthető a játék, ha nem vehetnek
el lapokat, csak gondolatban kell elvégezni a
szelektálást. Ezzel nagyságrendben megnehezítjük
a gyerekek dolgát! (Elsősorban iskolásoknak ajánlom,
óvodában csak 1-1 különösen éles eszű gyerekkel
játsszuk így, akinek a fenti játékok nem jelentenek
már kihívást!)
5. Mi változott meg? (4-10
évesig)
Játszható ketten, vagy csoportosan: az asztalra
2 vagy több kártyából álló sor teszünk ki. Egy
gyerek kimegy, vagy elfordul, mi pedig átcseréljük
egy vagy több kártya helyét a sorban, esetleg
kivesszünk egy, vagy több kártyát, s kicseréljük
a pakliban lévő más kártyákra, esetleg ,,beszúrunk"
egy-két plusz kártyát a sorba, stb.
A játék nyílván annál nehezebb, minél több kártyából
áll a kirakott sor, minél több - más-más szempontú
- változtatást eszközölünk a sorban, és minél
apróbb a változás mértéke. (ha egy üres kezű,
előre néző apa figurát egy kislányra váltjuk fel,
amelyiknek a bal kezében baba van, és balra néz,
az nyilván sokkal könnyebben észrevehető, mint
ha egy jobbra néző fiú figurát, akinek a bal kezében
labda van - egy másik fiú figurára cseréljük,
akinek szintén a bal kezében van a labda, de balra
néz! Stb.) A résztvevők ügyessége és gyakorlottsága
határozza meg a játék nehézségi fokát!
|