A térben,
időben és a természetben rengeteg olyan folyamat
zajlik, melyek ciklikusan, körforgásszerűen ismétlődnek.
Nincs igazán kezdetük és végük, hanem - folyamatosan
megújulva és változva bár - állandóságot képviselnek
az életben. Ezek közül emeltünk ki kilencet, igyekezvén
sok szempontból körüljárni ezt a kérdést. A kártyajáték
céltudatosan arra, hogy ezek a folyamatok nem
csak újra és újra ismétlődnek, de tulajdonképpen
nincs is bennük meghatározható ELSŐ mozzanat!
Vajon a tavasz az első, vagy az ősz? A tyúk volt
előbb, vagy a tojás?
Térben:
Vízszintes síkban: kint - be - bent - ki (kutya
az ólba)
Függőleges síkban: föl - jobbra - le - balra (mutat
a tengerész a zászlójával)
Térben: lent - föl - fönt - le (repül a gólya)
Időben:
Évszakok: tavasz - nyár - ősz - tél
Napszakok: reggel - dél - este - éjszaka
Természetben:
Ember: csecsemő - kislány - menyasszony - terhes
kismama
Madár: tojás - csibe - kiscsirke - tyúkanyó
Rovar: pete - hernyó - báb - pillangó
Növény: gesztenye - magonc - virágzó fatermés
Vizuálisan a legzsúfoltabb megjelenésű kártya.
Ennek két oka van: egyrészt a körfolyamatok állandó
kihangsúlyozására törekedtünk, másrészt a négy
kiegészítő kép játék közben folyamatos segítséget
kíván nyújtani. A látszólagos zsúfoltság azonban
logikus rendet rejt magában, követhető, zavaró
hatás helyett állandó intenzív szelekciós munkára,
figyelem koncentrációra készteti a gyereket.
Játékszabályok:
1. Rakosgató (3-5 évesig)
Játszható egyedül, vagy társakkal. Az asztalon
rendezzék sorba az összetartozó képeket, nevezzék
meg az összefüggéseket, alkossanak sorozatokat
szabadon, tetszőleges kezdőlappal. Ezáltal alapvető
tapasztalatokat szereznek a körfolyamatokról.
2. Kvartett játék (3-8 évesig)
3-4 gyerek játszhatja. Mindenki 6 lapot kap. A
maradékot az asztalra helyezzük, a gyerekek onnan
húzhatnak, majd ha elfogyott - egymástól. Ha valakinél
összegyűlt egy négyes sorozat, maga elé teheti.
Az nyer, aki több kvartettet tud gyűjteni. Nagyobbakkal
játszhatjuk úgy, mint a römit: mindig húzni kell,
de utána egy felesleges lapot el lehet dobni.
Megegyezés kérdése, hogy az eldobott lapot felveheti-e
az utána következő gyerek, vagy nem - ilyenkor
ha a húznivaló lapok elfogytak, lefordíthatjuk
az eldobott lapokat, ebből húzhatunk tovább.
3. ,,Lórum" játék (4-8
évesig)
3-4 gyerek játszhatja. A lapokat egyenlő arányban
szétosztjuk. Mindenki sorban lerakhat az asztalra
egy lapot, ha tud: az egy körfolyamathoz tartozó
sorozatokat a négy közül bármelyik lappal el lehet
kezdeni, de ha a sorozat egy lapja már lenn van,
akkor csak a soron következővel lehet folytatni.
(Pl. lehet elöl a ,,tél", de ezután már csak
,,tavasz" rakható rá!) Ha valaki nem tud
soron következőt rakni, kimarad. (ha tud rakni,
akkor kötelező azt kitenni, nem tarthatja vissza
,,kitolásból"!) A győztes az , akinek a 9
sorozat kirakása közben először fogy el a lapja.
4. Memória játék (5-10 évesig)
2-4 gyerek játszhatja. Az asztalon képpel lefordítjuk
a lapokat. Mindig csak egy lapot szabad felcsapni
- ha az valamely sorozatban következő fázist ábrázol,
vagy olan sorozathoz tartozik, amelyet még nem
kezdtünk meg, akkor a gyerek kiteheti. Ezután
ismét ő következik egészen addig, amíg rakni tud.
(Ha nem, vissza kell a kártyát fordítani, helyét
megjegyezni, hogyha sorra kerül, könnyedén ki
tudjuk majd tenni.) Aki egy lapot ki tudott tenni,
elvehet egy gesztenyét (korongot, ,,pötyit",
stb.) Az győz, aki több gesztenyét gyűjtött -
vagyis több lapot tudott kitenni.
5. ,,Makaó" játék (5-10
évesig)
2-4 gyerek játszhatja. Mindenki 5 lapot kap, egyet
felcsapunk középen, a többit lefordítva mellé
tesszük. Az első gyerek - ha a felcsapott kártyával
egy sorozatba tartozó kártyája van - kiteheti,
ha nincs, húznia kell egyet. Ha tenni tudott,
akkor plusz egy tetszőleges lapot rátehet a kártyaoszlopra,
húznia pedig nem kell. Ha erre is tud tenni, még
mindig ő folytathatja a sort mindaddig, amíg tenni
tud. Amikor már önmaga nem tudja folytatni, a
következő gyerek jön. Amíg lefordított lapok vannak,
kötelező tenni vagy húzni! Ha ezek elfogytak és
esetleg a kör megakadna - vissza kell szedni a
lapokat mindaddig, amíg folytatni nem tudják.
Akinek ebben a szakaszban csak egy lap marad a
kezében, be kell mondania: ,,Makaó!" - így
ha egyetlen lapját a következő körben ki tudja
tenni, győzött. Ha nem tudja kitenni, vagy elfelejtette
bemondani a ,,makaó"-t - nem teheti ki a
lapját, hanem húznia kell, s tovább játszik.
6. 72 lapos játék a ,,Családi
forgolódós" című kártyával
A kártya felső részében található két csillagot
egy széles, színes csík köti össze. Ugyanígy a
kártya alsó részén található két csillagot. E
két színcsík együtt egy kód: azt mutatja, melyik
kártyát kell megtalálni a ,,Családi forgolódós"
című kártyacsaládból. A csíkok szín-párjai megegyeznek
a családtagok alsó-felső ruhájának színeivel (az
alsó csík az alsó ruha színét jelzi, a felső csík
a felső ruháét!) Minden szín-párból mindkét pakliban
csak egy-egy van.
6.1. Rakosgató játék (3-6
évesig)
A szín-párokat kell párosítani, az azonosakat
megtalálni úgy, hogy a ,,Családi forgolódós"
kártyáit leterítjük az asztalra egy 6 * 6 -
os mezőben, szín-párjával pedig letakarjuk.
Ezzel rakosgathat egy gyerek is, de kisebb társaság
is keresgélhet együtt.
6.2. Szín-párbaj (5-10
évesig)
2-3-4 gyerek játszhatja.: a játék lényege ugyanaz
mint az előzőé! Cél a színek fent leírt azonosítása,
de versenyhelyzetben! A játékosok között egyenlő
arányban szétosztjuk a ,,Körforgások" című
kártya lapjait. Az Asztal lapján 6 * 6 -os mezőben
véletlenszerűen elrendezzük a ,,Családi forgolódós"
című kártya lapjait. ,,Vigyázz...kész..rajt!!"
kiáltással kezdődhet a játék! Mindenki felfordíthatja
a saját lapjait (szabadon választhat stratégiát:
egyszerre több lapot keresgél-e, vagy egyenként
veszi sorra a lapokat?) és lázas keresésbe kezd.
Ha összeillő párt talál, mindkettőt maga elé
kell tennie. (Erre az utólagos ellenőrzés miatt
van szükség, ha csak letakarnánk a másik kártyát,
utólag nem lenne megállapítható, ki tévedett?)
Az győz, aki a lázas keresgélésben, kapkodásban,
kavarodásban, kezek összegabalyodásában először
kiált fel: ,,Kész!" A felkiáltás sorrendjét
feltétlenül meg kell jegyezni, hiszen a játék
ezzel még nem ért véget! Most következik az
ellenőrzés! Aki elsőnek kiáltott, sorra kirakja
az asztalra a begyűjtött párokat, mindenki együtt
izgul: vajon mind jól szedte-e össze? Ha igen,
egyértelműen ő a győztes, a játék véget ért!
A nagy kapkodásban, igyekezetben azonban könnyen
előfordulhat, hogy hibát vét, rosszul párosít!
Ha lapjai között egy hibásat találunk, máris
elvesztette a játékot, kezdhetjük annak a gyereknek
a lapjait vizsgálgatni, aki másodszorra kiáltott
fel, s így tovább, egészen addig , amíg hibátlan
sorozatot nem találunk. ( ha ilyen nincs is,
senki sem győzött, új játékot kell játszani
nagyobb oda figyeléssel!) Bizony-főleg eleinte-nem
ritka, hogy a gyors győzelemre hajtó gyereket
sorra hibát vétenek a nagy kapkodásban, és aki
lassabban de alaposabban dolgozott - győz az
orruk előtt annak ellenére, hogy ő kiáltott
fel legutoljára. Így játék közben tapasztalhatják
meg, hogy a fürge és alapos észjárás a legcélravezetőbb,
önmagában egyik sem vezet sikerre .
|