A kártya
alaplogikájában és vizuális megjelenésében is
bonyolultabb az előzőnél! Logikailag és vizuálisan
is állandó szempontváltásra kényszeríti a gyereket:
egyrészt az alapjátékon belül folyamatosan három
különböző dologban kell az azonosságot megtalálni,
s megfelelni egymásnak. Másrészt vizuálisan az
alapképet körülvevő szürke kereten kívül a négy
sarokban megjelenő kisebb képek késztetnek állandó
váltásra: egy-egy játékon belül vagy a belső képet
kell figyelembe venni, a külsőket ,,elfelejteni",
más játékokban pedig fordítva : a külső képek
figyelembevételével játszhatunk, s a belül lévő
központi kép veszti el teljesen jelentőségét!
Mindez a szempontváltásokon kívül a játék minden
pillanatában vizuálisan szelekcióra is késztati
a gyereket, miközben folytonosan bonyolítja a
vizuális észlelést! Ráadásul még nehezebbé teszi
a szelekciót az, hogy az alsó képeken ugyanúgy
az előző (,,Mibe illik?" kártya képei köszönnek
vissza, mit a kereten kívül - tehát a képek elhelyezkedése
ugyanolyan mérvadó szempont, mint az általuk megjelenített
tartalom! (annyi segítséget azért adtunk, hogy
kereten belül és kívül ugyanaz a tárgy soha nem
jelenik meg egy kártyán - hasonló színvilág azonban
szándékosan többször is!) Az apa-anya és a két
ikerpár figurái pedig ismerősként köszönnek majd
vissza a ,,Családi forgolódós" c. kártyán!
A játékok során több szempontból kell felismerni
a számosságokat 0-10-ig. Kiemelt szerepet kap
a pár és a semmi fogalma, a gyerek játék közben
szerez ezekről is tapasztalatokat.
Egy-egy mennyiség három formában jelenik meg:
- X db tárgy formájában - ezeket szándékosan
rendeztük a hagyományos számkép alakzatba, így
könnyű felismerésüket a vizuális minta azonosítása
is segíti - nem feltétlenül késztet számlálásra,
de segít rögzíteni a számképet.
- X db pár formájában - összetartozó dolgokat
kerestünk, olyanokat, melyek természetes módon
rendeződnek párba.
(1 emberpár = anya - apa, 2 ikerpár = 2 fiú
+ 2 lány, stb., ...) Szándékosan zártuk ki a
vizuális minta segítségét, a képek elrendezése
számlálásra készteti a gyereket . de célunk
ez is volt: minél többször rákényszeríteni annak
észrevételére, hogy két összetartozó dolgot
egy mennyiségként kell számba venni!
- X db ujj a kézen - egy harmadik szempont
mellett a hagyományos ujjon számlálási rendet
is bemutatjuk, valamit egy érdekes momentumra
hívjuk fel a figyelmet: míg az előző két kategóriában
a ,,semmi" mint üres kép, mint ,,nem létező"
jelenik meg, addig kezünkön ez mutatható: az
összezárt ököl jelzi a ,,semmi" fogalmát!
Játékszabályok:
A pakliból kivesszük a szóló cipő, zokni, láb
képét mutató három kártyát, ezek majd a 72 lapos
játékokban kapnak szerepet.
1. Triola (3-7 évesig)
Egy gyerek játszhatja. ,,Találd meg a három összeillő
kártyát, és rendezd hármas sorokba!" (pl.
3 babakocsi, 3 pár galamb, 3-as szám ujjon mutatva)
2. Sorozatok (3-7 évesig)
Egy gyerek játszhatja. Sorozatok kirakása cél.
,,Keresd mag az egy sorozatba tartozó 11 db kártyát,
s rendezd sorba 0-10-ig, illetve 10-0-ig!"
(pl.: párok sorozata, kezek sorozata, tárgyak
sorozata)
3. Gyűjtögető játék (4-10
évesig)
3-5 gyerek játszhatja. Mindenki 5 lapot kap, a
maradékot az asztalra helyezzük. Ha valakinél
összegyűlik egy trió, maga elé helyezi. A játék
folyamán az asztalról, majd egymástól húznak.
Az nyer, aki a legtöbb triót tudja összegyűjteni.
4. 72 lapos játék a ,,,Mibe illik?"
című kártyával (5-10 évesig)
A pakliban tegyük vissza a szóló cipő, zokni,
láb képét mutatató 3 kártyát!
1-2-3-4 gyerek játszhatja. Véletlenszerű keverés
után kiterítjük a ,,Mennyi?" című kártyacsomag
lapjait az asztalra, vagy a szőnyegre, hatszor
hatos mezőben. A sarokban a ,,Mibe illik?'' pakli
képei vannak (kicsinyítve) sajátos matematikai
rendszer szerint elhelyezve, a játék során ezeket
kell figyelembe venni! Egyenlő arányban szétosztjuk
a ,,Mibe illik?" című kártya lapjait a játékosok
között, ezeket lefordítva maguk elé helyezik a
gyerekek. Sorban mindig a legfelsőt nézhetik meg.
Ha a rajta lévő figurához hasonlót talál a hatszor
hatos mezőben, valamelyik kártya külső sarkában
- s most csak a külső sarkokat kell figyelembe
venni! – pl. egy lap jobb felső sarkában - ez
meghatározza a kezében lévő lap letevésének arányát:
a jobb felső szomszéd lapra kell rá helyezni.
Ezzel természetesen elfedi az azon kártyán található
jelöléseket. Így lesznek ilyen lapok melyek nem
rakhatóak ki, mivel a rajtuk lévő figurákat már
letettük. Akinek így több lapja marad meg, az
a vesztes. ( kártya mindig csak a másik kártyára
kerülhet a hatszor hatos leterített mezőn, ,,kívülre"
nem lehet tenni)
|