ALAP Pedagógiai Központ
Nyitólap
I. pakli: Mibe illik?
Térérzékelést fejlesztő kártya
Térérzékelést fejlesztő kártya Térérzékelést fejlesztő kártya Térérzékelést fejlesztő kártya Térérzékelést fejlesztő kártya Térérzékelést fejlesztő kártya Térérzékelést fejlesztő kártya
Hátoldal: piros
Keret: szürke téglalap
Kiegészítő figura: nincs
72 lapos kombinációs lehetőség: a II., VI., VII. kártyával
A kártya vizuálisan megfogalmazott képekből áll, így a legkisebbek részére is könnyű játékokra ad lehetőséget. (Egyetlen figura, nincs háttér, nincsenek kiegészítő figurák.) A térbeli viszonyok egyik elhanyagolt relációjára irányítja a gyerekek figyelmét: a tárgyak nem csak egymás alá, fölé, mellé, stb., ... kerülhetnek, hanem előfordul, hogy azokat egymásba illesztjük, méghozzá nagyon is meghatározott, hogy mi mibe illik bele, s ezek a dolgok általában nem is cserélhetőek fel!

A párok:
Lámpába - villanykörte
postaládába - levél
hegyezőbe - ceruza
babakocsiba - gyerek
tölcsérbe - fagyi
vázába - virág
kapuba - labda
üvegbe - dugó
kosárba - alma
gyufásdobozba - gyufa
festékbe - ecset
kulcslyukba - kulcs
szörpös pohárba - szívószál
fényképezőgépbe - film
cipőbe - fűző
gomblyukba - gomb
zokniba - láb
tűbe - cérna
van 2-2 pár, melyek négyes egységet alkotnak:
gomblyukba - gomb - abba tű - abba cérna
zokniba - láb - az a cipőbe - abba a fűző

Játékszabályok:

1. Rakosgató: (3-5 évesig)
Egy gyerek játszhatja. Keresgélhet párokat szabadon, a maga logikája szerint - figyelhetjük hogy milyen stratégiával lát hozzá, van - e logikus elképzelése, vagy csak vakon keresgél.
Adhatunk feladatot: helyezd a jobb oldalra azokat a tárgyakat, amibe belerakjuk, a bal oldalra amit belerakunk! (jobb - bal irány gyakorlása, logikai összefüggés felismerése, ,,befogadó'' és ,,beleillő'' meghatározása)

2. Dominó: (3-6 évesig)
3-4 gyerek játszhatja: minden gyerek 6 kártyát kap, a többit az asztalra helyezzük lefordítva. Egyet felcsapunk, aki a logikailag hozzá illőt mellé tudja tenni, az utána kiteheti a következő (tetszőleges, nála lévő) kezdőlapot is.
Ha a párja senkinél nincs kézben, addig kell húzniuk, míg valaki rakni nem tud. Az győz, akinek a lapjai először fogynak el. (Amíg az asztalon lefordított lap van, nem lehet győzni, továbbra is húzni kell!)
Stratégiai tanács: ha valakinél pár van, érdemes kirakni, hiszen ilyenkor kétszer is ő jön egymás után! Ha a végére csak egy párt tart mag, nem győzhet, hiszen nem lesz, aki hívólapot tudna számára letenni! Aki tévesen párosít, zálogot ad, vagy kettőt húz!
Folytatható szóban: mondjatok még ilyen párokat! Aki nem tud, zálogot ad!


3. Párkereső: (4-7 évesig)
3-4 gyerek játszhatja: minden játékos 5 lapot kap, a maradékot az asztalra helyezzük, lefordítva. Ha valakinek pár van a kezében és el tudja mondani, miért tartozik össze a két lap - figyelem! Itt tehát a logikai összefüggések megtalálásán kívül a beszédkészség, az összefüggések szabatos megfogalmazása is a cél! - a párt a maga elé helyezheti az asztalra. A játék folyamán az asztalra lefordított pakliból kell húzni, majd ha onnan elfogytak a lapok, mindenki a tőle balra ülő játékostól húz. A játéknak akkor van vége, amikor valakinek elfogytak a lapjai. Az nyer aki a legtöbb párt tudta összegyűjteni.

A játék folyamán feltétlenül rögződik a pár a fogalma! Az ilyen párosító játékok (a kártyacsalád más tagjaival is lesz ilyen!) Mindig nehezebbek a rakosgató játékoknál azért, mert itt kézben kell tartani a lapokat úgy, hogy a gyerek lássa is a képek egy részét, azonosítani tudja, mit is tart a kezében - ugyanakkor a lapok ne csússzanak szét a kézéből! Ha egymástól húznak, nem potyoghat le a többi lap!
A fenti feladat tehát önmagában is fejleszti a szem-kéz koordinációt, a két kéz együttműködését, az ujjak finommozgását: a fogás erősségét tudatosan kell szabályozni, a görcsös és a túl laza fogás közötti ,,arany középutat" megtalálni egyáltalán nem könnyű!! Mivel egyik kezében a lapokat tartja, a másik kezével húznia kell, és rendeznie a lapokat.

Így a nem domináns kéz is munkára kényszerül, óhatatlanul ügyesedik, valamint finomodik a két kéz együttműködése. Ne feledkezzünk el arról sem, hogy hányfajta dologra kéne mindeközben figyelni - e folyamtok nagy többsége tehát automatizálódni kénytelen ahhoz, hogy a gyerek a játékra tudjon összpontosítani, azt élvezni tudja! Fontos információkat szerezhetünk játék közben a gyerek összerendezettségéről - ha valamely feladattal folyamatosan gondjai vannak! (Pl. Ha elfehéredő ujjakkal szorítja a lapokat, a ha a másik húzni akar, nem tudja elengedni a kiválasztott lapot, vagy állandóan leszóródik az összes lapja, - a fogás erősségét nem tudja szabályozni. Ha húzáskor csak a ,,húzó" kezére tud figyelni, a másik kezében tartott lapokat akaratlanul a többiek elé teríti, a azok beleláthatnak - a két kéz együttműködésével, és a figyelem - megosztással van gondja. Stb.)

Nagyobbakkal nehezíthetjük a játékot azáltal, hogy tétként a pontszerzést jelöljük meg! A végső számoláskor páronként egy pont jár - Ezzel tovább finomítjuk a pár a fogalmának tudatosítását!

Újabb stratégia kidolgozására késztetjük a gyereket, ha számításba vesszük azt a szempontot, hogy van két olyan sorozat, ahol 44 kártya is összerendezhető! (láb - zokni - cipő - cipőfűző, cérna - tű - gomb - gomblyuk). Aki ezekből mind a négyet megszerzi, páronként 2 - 2 pontot kap, vagyis 4 pontot kap!

4. Memória játék (6-10 évesig)
2-4 gyerek játszhatja. A kártyákat képpel lefelé fordítva helyezzük az asztalra. Mindig kettőt lehet felcsapni, ha így párt talál - elviheti, egyébként vissza kell fordítani (s igyekezni megjegyezni, mi hol található?). Aki a legtöbb párt gyűjti, győz.

Vigyázat: nem véletlenül ajánlom ezt a változatot a 6 - 10 éveseknek! Ez nehezített memória játék: a logikailag összetartozó párokat nagyságrendekkel nehezebb megtalálni, mint a vizuálisan azonos képeket! Természetesen segít ebben, ha az elősző játékokat már sokszor játszották, s így nagyon ismerik a kártyákat, ,,kívülről" tudják, mi mihez tartozik. De még így is - a vizuális memóriának és a logikus gondolkozásnak együtt kell dolgoznia! Gyakorlatilag ezt a játékot nem is javaslom addig játszani, amíg a gyerekek a kártya képeivel nagyon jól meg nem, ismerkedtek!