A kártya vizuálisan megfogalmazott
képekből áll, így a legkisebbek részére is könnyű
játékokra ad lehetőséget. (Egyetlen figura, nincs
háttér, nincsenek kiegészítő figurák.) A térbeli
viszonyok egyik elhanyagolt relációjára irányítja
a gyerekek figyelmét: a tárgyak nem csak egymás
alá, fölé, mellé, stb., ... kerülhetnek, hanem előfordul,
hogy azokat egymásba illesztjük, méghozzá nagyon
is meghatározott, hogy mi mibe illik bele, s ezek
a dolgok általában nem is cserélhetőek fel!
A párok:
Lámpába - villanykörte
postaládába - levél
hegyezőbe - ceruza
babakocsiba - gyerek
tölcsérbe - fagyi
vázába - virág
kapuba - labda
üvegbe - dugó
kosárba - alma
gyufásdobozba - gyufa
festékbe - ecset
kulcslyukba - kulcs
szörpös pohárba - szívószál
fényképezőgépbe - film
cipőbe - fűző
gomblyukba - gomb
zokniba - láb
tűbe - cérna
van 2-2 pár, melyek négyes egységet alkotnak:
gomblyukba - gomb - abba tű - abba cérna
zokniba - láb - az a cipőbe - abba a fűző
Játékszabályok:
1. Rakosgató: (3-5 évesig)
Egy gyerek játszhatja. Keresgélhet párokat szabadon,
a maga logikája szerint - figyelhetjük hogy milyen
stratégiával lát hozzá, van - e logikus elképzelése,
vagy csak vakon keresgél.
Adhatunk feladatot: helyezd a jobb oldalra azokat
a tárgyakat, amibe belerakjuk, a bal oldalra amit
belerakunk! (jobb - bal irány gyakorlása, logikai
összefüggés felismerése, ,,befogadó'' és ,,beleillő''
meghatározása)
2. Dominó: (3-6 évesig)
3-4 gyerek játszhatja: minden gyerek 6 kártyát
kap, a többit az asztalra helyezzük lefordítva.
Egyet felcsapunk, aki a logikailag hozzá illőt
mellé tudja tenni, az utána kiteheti a következő
(tetszőleges, nála lévő) kezdőlapot is.
Ha a párja senkinél nincs kézben, addig kell húzniuk,
míg valaki rakni nem tud. Az győz, akinek a lapjai
először fogynak el. (Amíg az asztalon lefordított
lap van, nem lehet győzni, továbbra is húzni kell!)
Stratégiai tanács: ha valakinél pár van, érdemes
kirakni, hiszen ilyenkor kétszer is ő jön egymás
után! Ha a végére csak egy párt tart mag, nem
győzhet, hiszen nem lesz, aki hívólapot tudna
számára letenni! Aki tévesen párosít, zálogot
ad, vagy kettőt húz!
Folytatható szóban: mondjatok még ilyen párokat!
Aki nem tud, zálogot ad!
3. Párkereső: (4-7 évesig)
3-4 gyerek játszhatja: minden játékos 5 lapot
kap, a maradékot az asztalra helyezzük, lefordítva.
Ha valakinek pár van a kezében és el tudja mondani,
miért tartozik össze a két lap - figyelem! Itt
tehát a logikai összefüggések megtalálásán kívül
a beszédkészség, az összefüggések szabatos megfogalmazása
is a cél! - a párt a maga elé helyezheti az asztalra.
A játék folyamán az asztalra lefordított pakliból
kell húzni, majd ha onnan elfogytak a lapok, mindenki
a tőle balra ülő játékostól húz. A játéknak akkor
van vége, amikor valakinek elfogytak a lapjai.
Az nyer aki a legtöbb párt tudta összegyűjteni.
A játék folyamán feltétlenül rögződik a pár a
fogalma! Az ilyen párosító játékok (a kártyacsalád
más tagjaival is lesz ilyen!) Mindig nehezebbek
a rakosgató játékoknál azért, mert itt kézben
kell tartani a lapokat úgy, hogy a gyerek lássa
is a képek egy részét, azonosítani tudja, mit
is tart a kezében - ugyanakkor a lapok ne csússzanak
szét a kézéből! Ha egymástól húznak, nem potyoghat
le a többi lap!
A fenti feladat tehát önmagában is fejleszti a
szem-kéz koordinációt, a két kéz együttműködését,
az ujjak finommozgását: a fogás erősségét tudatosan
kell szabályozni, a görcsös és a túl laza fogás
közötti ,,arany középutat" megtalálni egyáltalán
nem könnyű!! Mivel egyik kezében a lapokat tartja,
a másik kezével húznia kell, és rendeznie a lapokat.
Így a nem domináns kéz is munkára kényszerül,
óhatatlanul ügyesedik, valamint finomodik a két
kéz együttműködése. Ne feledkezzünk el arról sem,
hogy hányfajta dologra kéne mindeközben figyelni
- e folyamtok nagy többsége tehát automatizálódni
kénytelen ahhoz, hogy a gyerek a játékra tudjon
összpontosítani, azt élvezni tudja! Fontos információkat
szerezhetünk játék közben a gyerek összerendezettségéről
- ha valamely feladattal folyamatosan gondjai
vannak! (Pl. Ha elfehéredő ujjakkal szorítja a
lapokat, a ha a másik húzni akar, nem tudja elengedni
a kiválasztott lapot, vagy állandóan leszóródik
az összes lapja, - a fogás erősségét nem tudja
szabályozni. Ha húzáskor csak a ,,húzó" kezére
tud figyelni, a másik kezében tartott lapokat
akaratlanul a többiek elé teríti, a azok beleláthatnak
- a két kéz együttműködésével, és a figyelem -
megosztással van gondja. Stb.)
Nagyobbakkal nehezíthetjük a játékot azáltal,
hogy tétként a pontszerzést jelöljük meg! A végső
számoláskor páronként egy pont jár - Ezzel tovább
finomítjuk a pár a fogalmának tudatosítását!
Újabb stratégia kidolgozására késztetjük a gyereket,
ha számításba vesszük azt a szempontot, hogy van
két olyan sorozat, ahol 44 kártya is összerendezhető!
(láb - zokni - cipő - cipőfűző, cérna - tű - gomb
- gomblyuk). Aki ezekből mind a négyet megszerzi,
páronként 2 - 2 pontot kap, vagyis 4 pontot kap!
4. Memória játék (6-10 évesig)
2-4 gyerek játszhatja. A kártyákat képpel lefelé
fordítva helyezzük az asztalra. Mindig kettőt
lehet felcsapni, ha így párt talál - elviheti,
egyébként vissza kell fordítani (s igyekezni megjegyezni,
mi hol található?). Aki a legtöbb párt gyűjti,
győz.
Vigyázat: nem véletlenül ajánlom ezt a változatot
a 6 - 10 éveseknek! Ez nehezített memória játék:
a logikailag összetartozó párokat nagyságrendekkel
nehezebb megtalálni, mint a vizuálisan azonos
képeket! Természetesen segít ebben, ha az elősző
játékokat már sokszor játszották, s így nagyon
ismerik a kártyákat, ,,kívülről" tudják,
mi mihez tartozik. De még így is - a vizuális
memóriának és a logikus gondolkozásnak együtt
kell dolgoznia! Gyakorlatilag ezt a játékot nem
is javaslom addig játszani, amíg a gyerekek a
kártya képeivel nagyon jól meg nem, ismerkedtek!
|