Ez a kártya
- két oldalával - egységbe rendezi az előző ötöt,
s valóban ,,kártya családdá" avatja! A lap
ezen oldala 4 mezőre oszlik. Állandó szelektálásra,
figyelem koncentrációra késztetve a gyereket.
A 4 mező alapján a kártyacsalád első 4 paklijával
külön - külön, 72 lapos játékok játszatóak! Ezek
a játékok egyértelműen a nagyobbak játékai, már
csak azért is, mert az eredményes játékhoz valóban
jól kell ismerni az előző 5 kártya képi világát!
Ez sok - sok jóízű játék során képes észrevétlenül,
mélyen rögződni, ehhez pedig idő kell. Így tehát
már csak azért is első sorban nagyobb korban kerülhet
sor ezekre a játékokra. Ez természetesen nem jelenti
azt, hogy a kisebbek elől el kéne zárni ezt a
paklit - sőt! Legyen előttünk, vehessék elő rakosgathassák,
párosítgathassák, tegyenek spontán megfigyeléseket,
felfedezéseket. Ez a kártya lehetőséget nyújt
számunkra egy olyan tevékenységre, ami mai világunkból
sokszor hiányzik: nevezetesen a csendes, elmerült,
töprengő elfoglaltságra, a tartalmas, érdekes
együttlétre! Ha maguktól nem vennék észre, annyit
azért tegyünk meg - megkönnyítendő a dolgukat
- hogy felhívjuk a figyelmüket egy könnyítő tényezőre:
nevezetesen arra, arra, hogy 4 négyzetben elhelyezett
figurákon mindig utalást találnak arra, hogy melyik
negyed melyik kártyacsomaggal nyújt lehetőséget
együttjátszásra. Minden negyedben ugyanis egyértelmű
utalást tettünk arra, hogy milyen színű a hátlapja
annak a paklinak, amelyik kapcsolódik hozzá. (nem
véletlenül, hanem ilyen céllal színeztük a hátlapokat
más-más színűre. Másik oka természetesen az, hogy
ha netán összekeverednének a lapok, akkor könnyen
szétválaszthatóak legyenek, ne az óvó néniknek
kelljen ezzel vesződnie, hanem a gyerekek is könnyen
meg tudják oldani ezt a feladatot. Nem elhanyagolható,
hogy eközben a színek ismeretét, az osztályozást,
a ,,halmazolást" is gyakorolhatják, nem ,,mondva
csinált", hanem nagyon is szükségszerű, hétköznapi,
fontos feladat közben!) Társasjátékként azonban
inkább a nagyobbakkal játszhatunk, hiszen a nehezített
egyeztetésen kívül társasjáték közben még ezernyi
dologra kell figyelnünk!
Játékszabályok:
1. Minek a fele?
A ball felső negyedben a ,,Mibe illik?" című
kártya képeit feleztük el különböző irányú felezővonalakkal.
A felezővonal színe arra utal, hogy ehhez a játékhoz
a piros hátlapú kártyacsomagot kell még elővennünk!
1.1. Rakosgató játék (3-7
évesig)
Játszható egyedül vagy társakkal. A felezett
képeket tartalmazó VI. kártyát terítsük le 6
* 6 -os mezőben az asztalra vagy a szőnyegre,
s keressük ki a piros hátlapú kártyák közül
a fél képekhez tartozó egész kártyát. Amelyikre
rátalálunk fedjük le, vagy tegyük párban félre,
hogy a továbbiakban ne zavarjon!
1.2. Párosító játék (5-10
évesig)
2-3-4 gyerek játszhatja. Az I. és a VI: paklit
összekeverjük. Mindenki 8 lapot kap. A maradékot
az asztalra helyezzük, a gyerekek onnan húzhatnak,
majd ha elfogyott, egymástól. Ha valaki összetartozó
párt talál (fél-egész), azt maga elé teheti.
Az győz akinek elfogytak a lapjai, vagy az aki
a legtöbb párt talál.
1.3. Fél-párbaj (5-10 évesig)
2-3-4 gyerek játszhatja. Cél az összetartozó
felek azonosítása, de versenyhelyzetben! A játékosok
között egyenlő arányban szétosztjuk a ,,Mibe
illik" című kártya lapjait. Azokat a gyerekek
képpel lefelé fordítva maguk elé helyezik. Az
asztal lapján 6*6-os mezőben véletlenszerűen
elrendezzük a VI. kártya lapjait. ,,Vigyázz...
kész...rajt!!" kiáltással kezdődhet a játék!
Mindenki felfordíthatja a saját lapjait (szabadon
választhat stratégiát: egyszerre több lapot
keresgél-e, vagy egyenként veszi sorra a lapokat?)
és lázas keresésbe kezd. Ha össze illő párt
talál, mindkettőt maga elé kell tennie. (Erre
az utólagos ellenőrzés miatt van szükség, ha
csak letakarnák a másik kártyát, utólag nem
lenne megállapítható, ki tévedett?) Az győz,
aki a lázas keresgélésben kapkodásban, kavarodásban,
kezek összegabalyodásában, először kiállt fel:
,,Kész!" - ezzel azt jelzi, hogy minden
lapját össze tudta párosítani. A játék nem marad
ezzel abba, ki kell várni, amíg mindenki sorra
összeszedi a maga párjait - s sorban felkiáltanak:
,,Kész!". A felkiáltás sorrendjét feltétlenül
meg kell jegyezni, hiszen a játék ezzel még
nem ért véget! Most következik az ellenőrzés!
Aki elsőnek kiáltott, sorra kirakja az asztalra
a begyűjtött párokat, s mindenki együtt izgul:
Vajon mind jól szedte-e össze? Ha igen, egyértelműen
ő a győztes, a játék véget ért! A nagy kapkodásban,
igyekezetben azonban könnyen előfordulhat, hogy
hibát vét, rosszul párosít! Ha lapjai között
egy hibásat találunk, máris elvesztette a játékot,
kezdhetjük annak a gyereknek a lapjait vizsgálgatni,
aki másodszorra kiáltott fel, s így tovább,
egészen addig, amíg hibátlan sorozatot nem találtunk.
(Ha ilyen nincs is, senki sem győzött, új játékot
kell játszani, nagyobb odafigyeléssel!)
2. Minek az árnyképe?
A jobb felső negyedben található mezőn belül a
,,Mennyi?" című kártya narancssárga árnyképeit
találhatjuk. Ezért ehhez a játékhoz, vegyük elő
a narancssárga hátoldalú II. kártyacsomagot.
2.1. Rakosgató játék (3-7
évesig)
Játszható egyedül, vagy társakkal. A játékszabály
ugyanaz, mint az 1.1-es, csak itt árnyképekkel
kell azonosítani az eredeti képekkel.
2.2. Párosító játék (5-10
évesig)
Ugyanaz mint a 1.2.-es játék, a párosítás szempontja
változik.
2.3. Árny-párbaj (5-10
évesig)
Ugyanaz, mint az 1,3.-as játék, csak a párosítás
szempontja változik.
3. Kinek a sziluettje?
A bal alsó mezőben a ,,Családi forgolódós"
című kártya képeinek zöld színű sziluettje található.
Ehhez a játékhoz a zöld hátoldalú kártyacsomagra
lesz szükségünk!
Mivel ebben a játékban nagyon ki különbségeket
kell pontosan észlelni, ezért igazán csak 5-6
éves kortól játszható, egyértelműen a nagyobbak,
ügyesebbek játéka! Persze a kisebbek is megpróbálhatják
(kedvük szerint) a rakosgatását, ha sikerül még
nagyobb lehet az öröm!
3.1. A rakosgató játék
(5-10 évesig)
A játékszabály ugyanaz, mint az 1.1-es, csak
itt a figura sziluettje alapján kell megtalálni,
azonosítani, az eredeti kártyát.
3.2. Párosító játék (5-10
évesig)
Ugyanaz, mint az 1.2-es játék, csak a párosítás
szempontja változik!
4. Minek az ellentéte?
A jobb alsó mezőben az ,,Ellentét párosító"
című kártya képeit találjuk sárga színű X-el áthúzva.
Ez azt jelzi, hogy nem a látottaknak megfelelő
képet kell a sárga hátlapú pakliban megkeresni,
hanem az ellentétét! Ehhez a játékhoz vegyük elő
a sárga hátlapú kártyacsomagot is! A játszható
játékok szabály azonos az előbbiekével.
4.1. Rakosgató játék (4-8
évesig)
Az áthúzott kép ellentétét kell megkeresni.
4.2. Párosító játék (4-10
évesig)
4.3. Ellentét-párbaj (5-10
évesig)
|