ALAP Pedagógiai Központ
Nyitólap
VI. pakli: Variációs kártya (oldal1)
Azonosságok, különbségek, rész - egész, irányok felismerése
Hátoldal: a VII. kártya
Keret: szürke ,,ablak" négy mezővel
Kiegészítő figura: nincs
72 lapos kombinációs lehetőség: I., II., III., IV., kártyával

Ez a kártya - két oldalával - egységbe rendezi az előző ötöt, s valóban ,,kártya családdá" avatja! A lap ezen oldala 4 mezőre oszlik. Állandó szelektálásra, figyelem koncentrációra késztetve a gyereket. A 4 mező alapján a kártyacsalád első 4 paklijával külön - külön, 72 lapos játékok játszatóak! Ezek a játékok egyértelműen a nagyobbak játékai, már csak azért is, mert az eredményes játékhoz valóban jól kell ismerni az előző 5 kártya képi világát! Ez sok - sok jóízű játék során képes észrevétlenül, mélyen rögződni, ehhez pedig idő kell. Így tehát már csak azért is első sorban nagyobb korban kerülhet sor ezekre a játékokra. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a kisebbek elől el kéne zárni ezt a paklit - sőt! Legyen előttünk, vehessék elő rakosgathassák, párosítgathassák, tegyenek spontán megfigyeléseket, felfedezéseket. Ez a kártya lehetőséget nyújt számunkra egy olyan tevékenységre, ami mai világunkból sokszor hiányzik: nevezetesen a csendes, elmerült, töprengő elfoglaltságra, a tartalmas, érdekes együttlétre! Ha maguktól nem vennék észre, annyit azért tegyünk meg - megkönnyítendő a dolgukat - hogy felhívjuk a figyelmüket egy könnyítő tényezőre: nevezetesen arra, arra, hogy 4 négyzetben elhelyezett figurákon mindig utalást találnak arra, hogy melyik negyed melyik kártyacsomaggal nyújt lehetőséget együttjátszásra. Minden negyedben ugyanis egyértelmű utalást tettünk arra, hogy milyen színű a hátlapja annak a paklinak, amelyik kapcsolódik hozzá. (nem véletlenül, hanem ilyen céllal színeztük a hátlapokat más-más színűre. Másik oka természetesen az, hogy ha netán összekeverednének a lapok, akkor könnyen szétválaszthatóak legyenek, ne az óvó néniknek kelljen ezzel vesződnie, hanem a gyerekek is könnyen meg tudják oldani ezt a feladatot. Nem elhanyagolható, hogy eközben a színek ismeretét, az osztályozást, a ,,halmazolást" is gyakorolhatják, nem ,,mondva csinált", hanem nagyon is szükségszerű, hétköznapi, fontos feladat közben!) Társasjátékként azonban inkább a nagyobbakkal játszhatunk, hiszen a nehezített egyeztetésen kívül társasjáték közben még ezernyi dologra kell figyelnünk!

Játékszabályok:

1. Minek a fele?
A ball felső negyedben a ,,Mibe illik?" című kártya képeit feleztük el különböző irányú felezővonalakkal. A felezővonal színe arra utal, hogy ehhez a játékhoz a piros hátlapú kártyacsomagot kell még elővennünk!

1.1. Rakosgató játék (3-7 évesig)
Játszható egyedül vagy társakkal. A felezett képeket tartalmazó VI. kártyát terítsük le 6 * 6 -os mezőben az asztalra vagy a szőnyegre, s keressük ki a piros hátlapú kártyák közül a fél képekhez tartozó egész kártyát. Amelyikre rátalálunk fedjük le, vagy tegyük párban félre, hogy a továbbiakban ne zavarjon!
1.2. Párosító játék (5-10 évesig)
2-3-4 gyerek játszhatja. Az I. és a VI: paklit összekeverjük. Mindenki 8 lapot kap. A maradékot az asztalra helyezzük, a gyerekek onnan húzhatnak, majd ha elfogyott, egymástól. Ha valaki összetartozó párt talál (fél-egész), azt maga elé teheti. Az győz akinek elfogytak a lapjai, vagy az aki a legtöbb párt talál.
1.3. Fél-párbaj (5-10 évesig)
2-3-4 gyerek játszhatja. Cél az összetartozó felek azonosítása, de versenyhelyzetben! A játékosok között egyenlő arányban szétosztjuk a ,,Mibe illik" című kártya lapjait. Azokat a gyerekek képpel lefelé fordítva maguk elé helyezik. Az asztal lapján 6*6-os mezőben véletlenszerűen elrendezzük a VI. kártya lapjait. ,,Vigyázz... kész...rajt!!" kiáltással kezdődhet a játék! Mindenki felfordíthatja a saját lapjait (szabadon választhat stratégiát: egyszerre több lapot keresgél-e, vagy egyenként veszi sorra a lapokat?) és lázas keresésbe kezd. Ha össze illő párt talál, mindkettőt maga elé kell tennie. (Erre az utólagos ellenőrzés miatt van szükség, ha csak letakarnák a másik kártyát, utólag nem lenne megállapítható, ki tévedett?) Az győz, aki a lázas keresgélésben kapkodásban, kavarodásban, kezek összegabalyodásában, először kiállt fel: ,,Kész!" - ezzel azt jelzi, hogy minden lapját össze tudta párosítani. A játék nem marad ezzel abba, ki kell várni, amíg mindenki sorra összeszedi a maga párjait - s sorban felkiáltanak: ,,Kész!". A felkiáltás sorrendjét feltétlenül meg kell jegyezni, hiszen a játék ezzel még nem ért véget! Most következik az ellenőrzés! Aki elsőnek kiáltott, sorra kirakja az asztalra a begyűjtött párokat, s mindenki együtt izgul: Vajon mind jól szedte-e össze? Ha igen, egyértelműen ő a győztes, a játék véget ért! A nagy kapkodásban, igyekezetben azonban könnyen előfordulhat, hogy hibát vét, rosszul párosít! Ha lapjai között egy hibásat találunk, máris elvesztette a játékot, kezdhetjük annak a gyereknek a lapjait vizsgálgatni, aki másodszorra kiáltott fel, s így tovább, egészen addig, amíg hibátlan sorozatot nem találtunk. (Ha ilyen nincs is, senki sem győzött, új játékot kell játszani, nagyobb odafigyeléssel!)

2. Minek az árnyképe?
A jobb felső negyedben található mezőn belül a ,,Mennyi?" című kártya narancssárga árnyképeit találhatjuk. Ezért ehhez a játékhoz, vegyük elő a narancssárga hátoldalú II. kártyacsomagot.

2.1. Rakosgató játék (3-7 évesig)
Játszható egyedül, vagy társakkal. A játékszabály ugyanaz, mint az 1.1-es, csak itt árnyképekkel kell azonosítani az eredeti képekkel.
2.2. Párosító játék (5-10 évesig)
Ugyanaz mint a 1.2.-es játék, a párosítás szempontja változik.
2.3. Árny-párbaj (5-10 évesig)
Ugyanaz, mint az 1,3.-as játék, csak a párosítás szempontja változik.

3. Kinek a sziluettje?
A bal alsó mezőben a ,,Családi forgolódós" című kártya képeinek zöld színű sziluettje található. Ehhez a játékhoz a zöld hátoldalú kártyacsomagra lesz szükségünk!

Mivel ebben a játékban nagyon ki különbségeket kell pontosan észlelni, ezért igazán csak 5-6 éves kortól játszható, egyértelműen a nagyobbak, ügyesebbek játéka! Persze a kisebbek is megpróbálhatják (kedvük szerint) a rakosgatását, ha sikerül még nagyobb lehet az öröm!

3.1. A rakosgató játék (5-10 évesig)
A játékszabály ugyanaz, mint az 1.1-es, csak itt a figura sziluettje alapján kell megtalálni, azonosítani, az eredeti kártyát.
3.2. Párosító játék (5-10 évesig)
Ugyanaz, mint az 1.2-es játék, csak a párosítás szempontja változik!

4. Minek az ellentéte?
A jobb alsó mezőben az ,,Ellentét párosító" című kártya képeit találjuk sárga színű X-el áthúzva. Ez azt jelzi, hogy nem a látottaknak megfelelő képet kell a sárga hátlapú pakliban megkeresni, hanem az ellentétét! Ehhez a játékhoz vegyük elő a sárga hátlapú kártyacsomagot is! A játszható játékok szabály azonos az előbbiekével.


4.1. Rakosgató játék (4-8 évesig)
Az áthúzott kép ellentétét kell megkeresni.
4.2. Párosító játék (4-10 évesig)
4.3. Ellentét-párbaj (5-10 évesig)