A TANANYAG ELSAJÁTÍTÁSA MÉG NEM AZONOS A TUDÁSSAL!
Mi a tudás? A mérhető tudás? Hogy tudja-e, hol az Alpok? Igen, ez mérhető, osztályozható.
- Tudja = ötös. Rendelkezik ezzel az információval.
- Nem tudja = egyes. Nem rendelkezik ezzel az információval.
- Sok - általunk mért - információval rendelkezik = sok ötös. HURRÁ! EGYETEMEN A HELYE!
- Kevés – általunk mért – információval rendelkezik = sok elégtelen. KUKÁBA VELE!
És mi? Nem kapunk egyetlen elégtelent sem azért, hogy nem rendelkezünk azzal az információval, hogy viszont, ha bármilyen hibás szerkezet kerül elé, azt kitartó módszerességgel alkatrészeire tudja bontani, megtalálja, hol a bibi, meg tudja javítani úgy, hogy tartósan működőképes is lesz, és azután addig-addig forgatja, illesztgeti, passzítja a legapróbb csavaranyát is, amíg mind a helyére nem kerül. Végül letörölgeti, kicsit kifényesíti a szerkezetet, a szerszámokat – szép rendben, nem túl katonásan, de nagyon praktikusan – helyére rendezi, feltakarítja a körletet, és utána teljes belső megelégedettséggel éli át a siker érzését. A sikert, hogy meg tudta csinálni. Hogy tudta.
Ha meg egyszer el akar menni az Alpokba, akkor majd megnézi az interneten, pontosan hogyan is jut oda. Rendel néhány katalógust, és egy utazási irodában előfizet arra, hogy szervezzék meg a kényelmes utazását, szállását, a látnivalóit. (Egyébként pontosan ugyanúgy teszi ezt, mint az, aki gyerekként jeleskedett az Alpokról való tudásával…)
Ha ott véletlenül úgy beleszeret az Alpokba, hogy hegymászásra adja a fejét, akkor viszont szenvedélyesen beleássa magát a szakirodalomba, beiratkozik sport klubba, igyekszik megszerezni minden tudást ahhoz, hogy élvezhesse új hobbiját – de életben is maradjon.
Az „ÉLET”-ben bizony igen pontosan látható, hogy az iskolai információ-bőség nem eredményez automatikusan nagyobb tudást! (Akkor sem, ha egyetemen szerezték…)
A MINŐSÉGI TUDÁS
A minőségi tudás az információk felhasználójában keletkezik. A felhasználón múlik, hogy a mindenki (sokak) számára elérhető információkat minőségi tudássá tudja-e rendezni? Mit emel ki, meglát-e összefüggéseket? Esetleg teljesen újszerű összefüggéseket lát meg? A feldolgozás módján, módszerességén, mélységén, a kitartásán, figyelmén – a gondolkodási folyamatain múlik.
A tudás a feldolgozó folyamat végén keletkezik! A tudás a gondolkodás végterméke.
A látható, visszamondható, osztályozható tudás a valódi tudásnak csak nagyon kicsi hányada! A minőségi tudás rejtett agyi folyamat, ami ma még nagyrészt felderítetlen. Egy biztos: többet tudunk, mint amennyit tudunk!
A tudás a megismerés folyamatában kialakuló egyéni ismerethalmaz egyéni értelmezése, összefüggésrendszere.
Einstein gondolkodási folyamata nem mérhető. Nem osztályozható. Meg is bukott – mint ezt jól tudjuk mindannyian… Mégis: az minőségi tudás!!!
A tudás nem intézményektől származik, hanem mindig egyénektől! Sőt: az egyének azok, akik folyamatosan megújítják. A „jó iskola”, a „jó egyetem” mindig attól jó, hogy különleges tudású egyének alkotják a közösségét. Különleges tudású, és/vagy (!!!) különleges gondolkodású oktatók, és diákok! S az egyének azok, akik különleges tudásukat, és/vagy különleges gondolkodásukat közre adhatják – akik tudásukat „összetehetik”. Így lesz az emberiség kollektív tudása egyre gazdagabb.
Az információ hatalom. Tudjuk. Az információ értékéről ma igen sokat hallunk, beszélünk. Az információk tömegéért sokan sokat hajlandóak fizetni is. A valódi hatalom azonban máshol rejtőzik.
A VALÓDI HATALOM A MINŐSÉGI TUDÁS!
A valódi hatalom a valódi tudásban: az információk minőségi feldolgozásában, a feldolgozott információk során összeálló egyedi következtetések egyedi felhasználásában rejlik. Ez az igazi hatalom!
A valódi tudás, a tudás hatalma – csak értelmezés nyomán jöhet létre. Azonban annak, akinek már az információk megszerzése is gond – mert mondjuk nem tud olvasni – az értelmezésre esélye sincs. Ezért fontos a tanulás! Ezért fontos az információk megszerzésének képessége – hogy az egyénnek kialakulhasson az értelmezési képessége.
(Bár sokszor gondolok arra, hogy régen még ismertem „tudatlannak” minősített igen „egyszerű” embereket – nagyon is mély, bölcs tudással… Az összefüggések igen egyedi, de nagyon praktikus feldolgozásával. Az élet volt a tanítójuk. Lehetnek ilyenek ma is közöttünk???)
Az oktatás az információk megszerzésének lehetőségét biztosítja. (Szinte) mindegy, mi a tananyag! A NAT annyiból fontos, mely információkat akarjuk felhalmozni a gyerekek elméjében. Nagyrészt ahhoz, hogy azután ezek zöme teljes egészében a feledés homályába vesszen – ahogy ezt tapasztaljuk önmagunkon is. De mi tagadás: a tények zöme már amúgy is elavult, jelentőségét vesztette.
Az információk feldolgozásának, értelmezésének képességét a nevelés során lehet elsajátítani. A valódi, minőségi nevelés során.
A VALÓDI, MINŐSÉGI NEVELÉS NEM AZT SZOLGÁLJA, HOGY A GYEREK SZÓFOGADÓ LEGYEN!!!
TudásFegyelem? Figyelem!!!