NA NE ESSÜNK MÁR TÚLZÁSOKBA!
- Ki hallott már ilyet? Még hogy „Legyél te is karmester”? Alsóban??? Óvodában???????
- Ez megőrült?
- Már megint mit akarnak ránk erőltetni???
Ahogy előző bejegyzésemben leírtam („Rettenetesen hamis”), valójában mióta világ a világ, a gyerekek kiszámolók között nőnek fel, ez a kultúránk szerves része. Ha ezt az amúgy is létező jelenséget - szinte erőfeszítés nélkül!!! – átfordítjuk „karmesteres játékba”, soha nem tapasztalt segítséget kapunk a munkánkhoz! Nekünk lesz könnyebb, nekünk lesz egyszerűbb az életünk, nekünk válik gördülékenyebbé a munkánk. Hogy közben a gyerekek minden szempontból gyorsabban fejlődnek, koncentráltabban figyelnek, lelkesen vesznek részt minden zenei tevékenységben? Ez csak a – nem elhanyagolható!!! – ráadás! De talán sikerül megéreznünk: nem mindegy! Nagyon nem mindegy!
MIKOR KEZDJÜNK BELE?
3 évesekkel dolgozol? A legideálisabb életkor!
6 évesekkel? Soha jobbkor!
10 évesekkel? Éppen időben vagy!
Vagy később? Soha nincs túl korán, soha nincs túl későn. Soha!
Az a pedagógus, akinek ez a játék (fejlesztő játék a javából!) megtetszik, bármilyen korú gyerekekkel vágjon bele bátran a karmesterkedésbe! (Mi a továbbképzéseinken felnőtteknek tanítjuk. Csak látnátok azt az élvezetet…!
Soha nem késő!!! Higgyétek el: soha!)
Akár 3 évesekkel, akár 6 évesekkel, akár későbbi életkorban kezdünk a karmester játékokba, mindenképpen ugyanaz a bevezetés, a megtanítás folyamata. Kisebbekkel természetesen jóval hosszabbra nyúlik az alapozó szakasz, de ez a nagyobbakkal sem hagyható el, legfeljebb gyorsabb a menete. Ennek az az oka, hogy a kicsikkel közben az alapkészségeket sajátíttatjuk el, míg a nagyobbakkal csak pontosabbá tesszük, alaposan rögzítjük, magabiztosabbá tesszük a már meglévő készségeket.
HOGYAN INDULJUNK EL?
Először is kell, hogy fogalmunk legyen arról: mi is az, hogy karmester? Ki is a karmester, és mit csinál? És minek utánozzuk? Régen nem volt könnyű feladat elmagyarázni ezt a gyerekeknek, de az internet korában ez is egyszerűen megoldható. Rövid kis zenei felvételeket a legkisebbekkel is meg tudunk nézni. Hogy pontosan mit érdemes megnézni, mennyi ideig, és mit beszélgethetünk közben – erre sok konkrét ötletet adok a továbbképzéseinken.
Itt most inkább csak arra térhetek ki, mit mondjunk egy-egy jól eltalált felvétel mellé. Mit érdemes megfigyelni, mi lehet érdekes a gyerekeknek?
Egy hangverseny tere, egy operaház belülről – varázslatos világ! Csodás színpad, zenekari árok…! Mi a csuda az a zenekari árok? Miért ültetik árokba a zenészeket egy operaházban? A hangversenyteremben bezzeg ők töltik be a színpadot! Mindenki rájuk figyel!
A nézőtér lassan megtelik. Az emberek csinos ruhában foglalják el a helyüket. Kezükben jegy és műsorfüzet, néhányuknál kis látcső. Keresgélik a helyüket. Az arcuk ünnepélyes, várakozással teli. Csendben beszélgetnek, örömmel integetnek a távolabb ülő ismerőseiknek. Készülődnek. Várják az előadás kezdetét.
Egyszer csak sorjázni kezdenek a zenészek. Mindenki ünnepélyes feketébe öltözött. Azt közvetítik ezzel, hogy nem ők a fontosak ma este, hanem a hamarosan felcsendülő zene!
Neki is látnak. De jaj, mi ez? Nyekergés, nyikorgás, cincogás, harsanás, pendítés, dobbanás, plöntyögés… Mi ez a hangzavar?
Hangol a zenekar! A zenekarvezető irányításával összehangolják a hangszereiket, hogy a legszebb élményt tudják majd nyújtani. Azután elcsendesednek, figyelni kezdenek. Minden fej egy irányba fordul, mindenki vár valakire. Lassan kialszanak a nézőtéren a lámpák, és csend lesz – várakozással teli, ünnepélyes csend. Egy reflektor fénye egy kis ajtóra szegeződik. Mindenki érzi a néma feszültséget… És egyszer csak – pabammm… - feltárul az ajtó, és belép a karmester! Óriási tapsvihar tör ki! Mi a csuda! Óriási zenekar, és mégis ennek az egy embernek tapsolnak így? Ki lehet ő? Igen fontos ember, ez látható!
Frakkban, nyakában csokornyakkendő, kezében varázspálca. Meghajol, mélyen a szemekbe néz, pálcáját a magasba lendíti – s kezdődik a varázslat: ahonnan az előbb nyekergés, nyikorgás, cincogás, harsanás, pendítés, dobbanás, plöntyögés hallatszott, most muzsika csendül. A hegedűk gyönyörű szoprán énekét a csellók fájdalmasan szép melódiája követi, s az egészet a hárfa sejtelmes, keleties akkordjai festik alá. Megszólal a trombiták harsogó fanfára, s amikor már mindenkit elvarázsolt a zene áramlása, egyszer csak belép a zongora! A közönséget elvarázsolja a virtuozitása éppúgy, mint az ütősök fantasztikusan bonyolult ritmusai. Minden pillanatban történik valami!
A zenészek nagyszerű harmóniában forrnak össze. De mitől működik a varázslat? Ki fogja össze ezt a sok-sok hangszert, zenészt és dallamot? Ki lehel életet a közös muzsikába?
Nem más, mint a karmester!
Nélküle játszhatná akár milyen mesterien ki-ki a maga szólamát – mégis csak óriási hangzavar lenne az egészből! A karmester irányításával azonban létre jöhet az, amit a zeneszerzők megálmodtak: a koncert, a hangverseny.
Fülelj, muzsikálj!